tirsdag den 21. april 2009

Statusopdateringer om Grønland klædt i forårsdragt



Her til aften sluttede nyhederne på KNR med billeder af Ilulissat klædt i forårsdragt, som den kønne, smilende grønlænderinde så malende udtrykte det. På billederne dalede en smule sne ned fra de grå skyer og man kunne se en lille båd sejle mellem isbjergene i fjorden.

Man skulle med andre ord have meget gode øjne og/eller et meget positivt sind for at få øje på forårsdragten.

Det lignede unægtelig mere vinter med lys på. Men det har vi heldigvis her, ja, faktisk både vinter med lys på og et positivt sind. Og hør! - mon der ikke bor en spurv, her i denne lille kurv? Jo, minsandten, det er en snespurv. Og den pipper skam, hvis man hører godt efter. Og det gør vi her. Kvidr, kvidr.

Her i nord er vi af gode historiske grunde skeptiske over, hvad de går og finder på nede i Danmark (og her kan jeg tale for alle der bor i Grønland). Den stålsatte Hans Egede med arvesynden og den strenge pietisme var som bekendt kun et varsel om flere hvide mænd i skibe. Og hvor de end kom frem gik de straks i gang med at ødelægge Grønland med deres sprut og deres pis og papir, som Gasolin så smukt formulerede det:

”Det er den hvide mand, send ham hjem/Han vil stjæle dit land, send ham hjem/Han tager din sjæl i pant, hvis han kan det//I Danmarks land var han en lille mand, men i Upernavik blev han mægtig og rig/Det er den hvide mand/send ham hjem/Han vil stjæle dit land/Send ham hjem.”

Men jeg vil ikke stjæle noget (og jeg bor for den sags skyld heller ikke i Upernavik). For tiden føler jeg mig mere som en ensom huleboer med istapper i skægget, der kaster længselsfulde øjne skiftevis mod foråret i sit gamle fædreland (snøft) og på kalenderbladende. Så efter sidste omgangs, ja, nærmest hysterisk morsomme indlæg, drypper vi nu lidt virkelighed i bægeret.

Og så var det, at jeg hørte om et nyt socialt forum. Facebook tænker I nok, det er da ikke nyt. Men nej, jeg tænker kvidr kvidr, twitter. Det hedder det nemlig. Twitter. Hvorfor ikke? Jeg er måske ikke den eneste ensomme kateket i universet? Princippet er at kan man følge hinandens status opdateringer.

Hmm…hvilken status? Men ok, jeg forsøger (tilgiv mig min uvidenhed). Hermed:

Status opdateringer: Lad mig se: Påskeferien!! Mens Jesus kaldte på sin skaber på korset (og fik eddike til gengæld) fik jeg fint besøg fra Danmark. Bror Rasmus og fætter Peter (kalak). Det skal hermed anbefales. Hvis man altså har hang til omgang med selvretfærdige og 100% objektive idiosynkrasier. Og det har jeg :)

Vi fik både forår, vinter og endnu mere vinter og fik klaret turistpligterne på en uge. Og minsandten om ikke de to flyfriske fætre fik lokket en isbjørn til byen for første gang i 10 år! Den blev selvfølgelig, som en anden Jødernes konge, aflivet og hånet af pøblen. Og sidenhen drog de tilbage til kone og børn, mens jeg fandt de gule gummihandsker (der er lidt for små) og sæven frem. Og nu har jeg skrubbet gulvet det bedste jeg har lært (og det er ikke så ringe endda).

Men nu er det igen blevet hverdag med arbejde og den slags (?). Snart kommer der synlige beviser (ud over lyset) på foråret. Den 7. maj begynder læseferien og dermed skal jeg ikke undervise mere i dette skoleår. Og ikke nok med det. Jeg er også i fuld gang med at samle flasker, så jeg kan købe en båd (sammen med to kollegaer). Så kan det nok være, at jeg skal ud og fiske i det store hyttefad (når det ikke blæser). Derudover er en båd efter sigende en af de bedste kure mod den berygtede lille-by-kan-ikke-komme-væk-kuller.



Statusopdatering: Mens vi venter på båden og foråret kan jeg da fortælle, at det ikke går op i fis og ballade det hele. Takket være Hans Egede (og andre velmenende fx gymnasielærere) er vi skam alvorlige og gudfrygtige mennesker her på øen.

På torsdag skal jeg således ned og høre en Hr. Peter Øvig Knudsen fortælle om ’Pekinggadebaden’. Det er en journalist, der skriver om en gruppe revolutionære unge, der røver banker og vil sende pengene ned til de fattige (og vist skæve børn i Pisa). Ja, ja, tænker I sikkert: Den er god med dig din gamle grønlænder. Det lyder da åndsvagt. Der er da ingen der gider og høre om unge røvere der kommer fra Pekinggade. Men det er sandt nok og bare vent: Jeg tror, at der er en chance for at historien også kommer til Danmark på et tidspunkt! Jo, vi har skam fingeren på pulsen her i byen. I pausen spiller Leo Mathisen.

Slut for statusopdateringer.

Kh Jeppe

1 kommentar:

Kristian Levring Madsen sagde ...

Hej Jeppe

Bare for at snakke om noget helt andet: Har du set dette her? http://www.flickr.com/photos/legofesto/2074541981/

Jeg tror ikke, det er LEGO selv, der står bag ;-)

Forresten har jeg fundet dig på Twitter. Jeg er en af de 4, der følger dig. Helt til Grønland.

Kh. K