mandag den 17. august 2009

Luft



Luft. Luft. Luft. Ahh.. Luften er ubeskrivelig. Frisk, og det så meget, at det faktisk er en (ren) fornøjelse at trække vejret. Og hvornår har det sidst været en fornøjelse? - Ja, jeg spørger bare! Og så er det til og med GRATIS! Og det er jo nok noget dansken kan forstå.

Og jo. Jeg har haft en god ferie. Men det er også dejligt at være tilbage. Jeg har købt og købt og drukket latte duppio, cyklet og badet og heldigvis set en masse af de dejlige mennesker jeg kender. Tak.

Og nu sidder jeg her bag skærmen. Igen. Når jeg ser tilbage, så har min form i DK nok været lidt svingende. Det er ikke helt omkostningsfrit at skifte kultur over night.

- Men hvad skal det nu til for? Er dette organ nu blevet endnu et at tidens New Age fora for allestedsnærværende og omsiggribende navlepilleri?

For nye, og gamle og måske lettere forvirrede læsere, vil jeg straks slå fast, at der ikke er tale om, at jeg har brugt ferien til en indre og ydre rejse i en Sai Baba asram i Bihar. Men de trænger sig på. Spørgsmålene: Hvor skal jeg bygge og hvor skal jeg bo? Og hvem er jeg? Ja, jeg spørger bare.

Men så er der hjælp at hente i litteraturen. Fx Populær musik fra Vittula, hvor faderen fortæller sønnen, at grublerier er den sikreste vej til tosseanstalten. Og bøger. Hold dig fra bøger, og find en jævn bondekone med en stor røv, siger faderen. Javist.

Tilbage til virkeligheden. De kloge siger, at den næste tid her i landet er den bedste. Inden efterår og vinter, med regn, rusk og kulde. August og september. Om lidt falder den første sne, så det gælder om at komme ud. Men her til morgen er der faktisk mest regn og tåge på programmet. Så jeg venter lidt. I øvrigt er mine gaster på det stolte skib Benedicte endnu ikke kommet til byen – de er vist sidst set i Shanghai, så jeg må vente med at komme ud og ind i fjorden. Men bøsse og fiskestang er ladt og står klar i skabet. Så mon ikke der venter dragende og opbyggelige historier om drengen fra stenbroen, der fandt jordforbindelse gennem jagt og fiskeri i det høje nord? (dette er tænkt som en cliff hanger).

Apropos program. Så vil jeg, selvom jeg nu, igen, nærmest er grønlænder, fortsat holder mig orienteret, og forbeholde mig retten, til at kommentere på ting og sager fra det danske overflødighedshorn af nyheder. Eller bare ’breaking’, som det hedder på TV2.

Og jo jo. Jeg ved da godt, at det ikke er noget dansken bryder sig om. Sådan en utidig indblanding fra en krønlænder. Men anyways. I går så jeg på tv blandt andet en kvinde, der fik mange tæsk af ordensmagtens knipler. Hun lå der på jorden og hylede (den so). Så da hun forsøgte at flygte, fik hun lige en huskekage (til at tude på) fra den dygtige betjent. Det grundige arbejde ville gøre enhver diktator varm om hjertet. - Hvorfor de ikke sparkede til hende forstår jeg ikke? Så behøvede de ikke bukke sig ned. Nå, men ingen tvivl, om at kvinden fik, hvad hun havde fortjent. Så kan hun lære det (kommunistsvin). Det mente ministeren i hvert fald. Han virker lettere forurettet over at skulle forholde sig til sådanne bagateller. - Hvis kvinden mener, at hun har fået for mange tæsk, så kan hun jo bare klage, sagde han. Herfra lignede det en uskøn og overdreven (mis)brug af magt/vold. Men det ser ikke ud til, at interessere journalisterne synderligt. De vil nok hellere have et stykke med mad og høre lidt P3. Så vi går derefter til DM i pælesidning i Juelsminde. Her spidser det til. (hø hø) Hvordan mon det ender? (hø hø). Når vi nu er ved pæle og spidser, så ser jeg at irakerne i Brosons Kirke har fået deres bekomst. Jeg mener. De kan jo ligeså godt vende sig til det. Og sådan set er hele sagen ren win win, og noget for noget. Og når politiet samtidig får god knippeltræning, så er der ikke et øje tørt. At der over i købet er ros fra ministeren fra Ballerup (ligesom undertegnede) for "det grundige politiarbejde" er skræmmende. Ordnung muß ein! Macht schnell!

"Først kom de for at hente kommunisterne,
men jeg protesterede ikke, for jeg var ikke kommunist.
Så kom de for at hente socialdemokraterne,
men jeg protesterede ikke, for jeg var ikke socialdemokrat.
Så kom de for at hente fagforeningslederne,
men jeg protesterede ikke, for jeg var ikke fagforeningsleder.
Så kom de for at hente jøderne,
men jeg protesterede ikke, for jeg var ikke jøde.
Da de kom for at hente mig,
var der ingen tilbage til at protestere."

Ok, det var måske lidt over mål, men jeg har engang været på besøg i et svineslagteri, og jeg kan kende et svin når jeg ser det.

Men nu til noget mere stilfærdigt:

Vejrudsigten

Ud over den megen friske luft vi boltre os i her, er der skam også en del varm luft på programmet i den kommende tid. Her i byen kan vi således se frem til fint besøg af hele to af kongerigets morsomste mænd!

- Og nej, det hverken undertegnede, der (nok ellers må ligge i top ti) igen omtaler sig i pluralis majestatis, eller den omtalte retfærdigheds medister med tæskeholdet. Det er derimod selveste Finn Nørbygaard og Bjørn Lomborg!! FINN og BJØRN. Min fantasi rækker ikke til, at gætte hvad showet hedder. Faktisk er jeg lidt usikker på om de optræder sammen, men det ville da være oplagt - de ved i hvert fald begge noget om, hvordan det er at blive taget i røven (hø hø). Finn kan gå rundt og lave musik og fis og fortælle om, hvor forfærdeligt det er at skulle flytte i rækkehus, mens han tigger. Bjørn kan flyve højt på sin varmluft sky, der kan redde hele verden. Himmelsk.

Onde tunger vil påpege, at rækken af rodløse guldgravende danske fantaster, der søger lykken her på civilisationens yderste grænse, åbenbart ingen ende vil tage. (Og her tænker de onde ikke så meget på undertegnede. Håber jeg:)

Men jeg siger: kom glad i raske svende. Her er der ingen offentlige tæskehold, her går vi ikke i geled, her er frisk (og varm) luft og der er højt til loftet på mange måder og her er der plads til de fleste (jeg vil dog helst være fri for Jønke, Pia K og tæskeholdsleder Brian Mikkelsen fra Ballerup).

Kh Jeppe

1 kommentar:

FONTY sagde ...

_____8888888888____________________
____888888888888888_________________
__888888822222228888________________
_888888222I2222288888_______________
888888222222222228888822228888______
888882222222222222288222222222888___
88888222222222LUV22222222222222288__
_8888822222222222222222222222222_88_
__88888222222222222222U22222222__888
___888822222222222222222222222___888
____8888222222222222222222222____888
_____8888222222222222222222_____888_
______8882222222222222222_____8888__
_______888822222222222______888888__
________8888882222______88888888____
_________888888_____888888888_______
__________88888888888888____________
___________888888888________________
____________888888__________________
_____________8888___________________
______________88____________________
______________8_____________________
______________1_____________________
_______________1____________________
________________1___________________
_________________1__________________
__________________1_________________
__________________1_________________
_________________1__________________
________________1___________________
_______________1____________________
______________1_____________________
______________1_____________________
_______________1____________________
________________1___________________
_________________1__________________
__________________1_________________
___________________1__________