søndag den 26. oktober 2008

Hr. Biedermeier og Jønke




”På det jævne, på det jævne!
- Ikke i det himmelblå! -
Der har livet sat dig stæve,
Der skal du din prøve stå!
Alt, hvad herligt du kan nævne,
Alt, hvad højt din sjæl kan nå,
skal hernede på det jævne
fast sin rod i livet slå.”

(HV Kaalund)

Efter disse sandheder af en skønlitterær entre, vil jeg komme med en advarsel:

ADVARSEL!


Det følgende vil måske, sandsynligvis, kunne opfattes som kritik. Der er med andre ord mulighed for, at blive stødt på manchetterne - også for dem der ikke er helt sikre på om de nogensinde har haft manchetter (jeg tilhører denne kategori).

Trofaste læsere (?) har erfaret, at mine opdateringer fra overdrevet har ladet vente. Min livscoach har været efter mig. Han siger, at hvis kunderne ikke finder den vare de leder efter, så går de hen i en anden butik. Med et klik. Klik. Kunderne vil have oplevelser, siger han. Nej. Kaffe er ikke bare kaffe. De vil høre, ”…at kaffebønnerne har hentet den unikket karakter i et lavtliggende tropeland ved foden af bjerget Ngong, hvor selve Ækvators Linie trækker sig over Højlandet femogtyve Mil længere Nordpaa.”

Skriv noget. Ellers mister du dine markedsandele, siger han. Han har været Nille og jeg bonden Jeppe på Bjerget, og Crabasken Mester Eric har smurt mig saa eftertrykkeligt. ”Har du Lyst at tale med Mester Eric end engang? Har han, som Nille, spurgt i tide og utide.


Måske klikker kunderne over på DR 1 for at se Talent 2008 - eller måske over til Mikkel Kessler på TV2? Og med al respekt for vor tids heltes store landvinger og bedrifter, så er det forresten værd at overveje, sådan i et større perspektiv, hvilke af deres milepæle der, som Jellingestene, vil blive stående for eftertiden?

I går fx. Var der med sikkerhed ikke et øje tørt på Islands Brygge da vores allesammens Mikkel ’The Viking Worrier’ Kessler, med kroppen fuld af dødningehoveder, tævede de sidste hjerneceller ud en tysker ved navn, hmm, noget med D (eller var det B?), men han var fra Oldenburg.



Eller tag nu fx Jønke. Han holdt forleden hof for den samlede danske verdenspresse. Anledning var, at Jønke var blevet løsladt fra fængslet. Han var i Godaften Danmark, hvor han turde sige sgu og fandeme for åben skærm. Men charmerende, det er han. En årvågen journalist ville vide, hvordan Jønke mon havde det? – Jo, svarede Jønke fint fint, men han skulle snart på toilettet. Hihi og haha, så var der (igen) ikke et øje tørt, journalisterne tørrede tårenen væk og reporterede, at Jønke skam var den samme som han altid havde været. En slagfærdig og charmerende fyr. Med andre ord en rigtig mand, og en HELT! En rigtig helt. Ligesom Kessler, der ganske sikkert også kommer i God Aften Danmark i den kommende uge. Her vil han bliver spurgt, hvad han følte da han tævede ham tyskeren. For os danskere kan nemlig godt lide når nogle tæver dem fra Tyskland. Så bliver Rådhuspladsen helt fuld af folk, der skråler ”Døjtsland Døjstsland, alles ist forbei!” HAHA. Så kan de lære det!!

Efter nederlaget til Preussen i 1864 og skammen over den manglende modstand den 9. april 1940, da Danmarks blev taget med buksene nede af den tyske overmagt, har vor nation forstået at hylde den der har mod og mandshjerte til at fægte mod tysken med åben pande.

De færreste kan efterhånden huske Jønkes heltegerning, men hvorfor bekymrer sig om den slags?

Eller tag nu Talent 2008. DR havde været noget mere på stikkerne end undertegnede i forhold til prime eventen. På forhånd var jeg lidt skeptisk. Jeg havde set lidt af talenterne fra Gentofte Gospel. Men for mig var det som om ergoterapeuterne, SOSU'erne og gymnasielærerne fra Gentofte og omegn, i deres hvide tøj og anæmiske udtryk, ikke helt brændte igennem. Og det selvom de var frankeret af en welness mandsling, der hverken havde sparet på botox eller selvbruner. Faktisk fik jeg den tanke, at det maniske og konstante smil MÅ resulterer i, at bisserne skal bleges igen inden julefrokosten.

Men jeg blev da også straks mere rolig, da jeg torsdag kunne læse følgende på public service stationen DR’s hjemmeside:

””Der bliver ikke sparet på effekterne, og der bliver ikke sparet på talenterne," siger DR's underholdningsredaktør forud for aftenens store finale i Talent 2008.”

Det viste sig at være to drenge, der kunne danse præcis som robotter, der var de største talenter i 2008. Og effekterne var der ganske rigtigt ikke sparet på.

Og så er vi tilbage ved begyndelsen. Der er ingen tvivl om, at Grundtvig havde fat i noget da han skrev, at ved ”…Jorden at blive, det tjener os bedst.”

I dag kaldes denne litterære periode Biedermeier.

Hov, måske var det Biedermeier ham tyskeren fra Oldenburg hed?

Men vi slutter med en vejrudsigt:
Det har været koldt med sne og is i den sidste uge. Jeg cykler stadig, takket være mine pigdæk, og er også sund og rask og har det fint – også selvom jeg godt kan blive lidt gnaven på verden en gang i mellem.


Takuss

Ingen kommentarer: